Γ´ Λυκείου

ΘΕΜΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΗΘΙΚΗΣ

ΗΘΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ

Συνείδηση 2

Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ

Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Προσπάθεια ελέγχου της συμπεριφοράς.Το πείραμα Μίλγκραμ

Το πείραμα του Μιλγκραμ (The Milgram Experiment) ήταν μια σειρά πειραμάτων κοινωνικής ψυχολογίας που διενεργήθηκαν από τον ψυχολόγο του Πανεπιστημίου του Γιέηλ (Yale), Stanley Milgram. Μετρήθηκε η προθυμία των συμμετεχόντων στο να υπακούν ένα πρόσωπο (Επιστήμονα) που συμβολίζει εξουσία και αυθεντία, όταν αυτός τους ζητούσε να κάνουν πράγματα που αντιτίθενται στην συνείδησή τους.
Τα πειράματα ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 1961, τρεις μήνες μετά την έναρξη της δίκης του Γερμανού ΝΑΖΙ Adolf Eichmann για το Ολοκαύτωμα. Το πείραμα καλούνταν να απαντήσει στο ερώτημα: “Ο Eichmann και οι συνεργοί του, είχαν κοινό σκοπό τουλάχιστον ως αναφορά το σκοπό του Ολοκαυτώματος;”.
Τα πειράματα του Milgram έδειξαν ότι είναι δυνατόν εκατομμύρια συνεργοί απλά ακολουθούν τις εντολές τους, ακόμα κι αν αυτές παραβιάζουν τις βαθύτερες ηθικές αρχές τους.

Το παρόν video είναι απόσπασμα από σύγχρονη επανάληψη του πειράματος στο πρόγραμμα Horizon του BBC 2, στη σειρά με θέμα “Πόσο βίαοι είμαστε”, στο οποίο συμμετέχει ενεργά ο πρώην βουλευτής Michael Portillo.

Η ΑΔΙΚΙΑ ΠΟΥ ΠΛΗΓΩΝΕΙ…

Η λέπρα αγγίζει την ψυχή μας;

Διεκδικώντας τη χαρά εις πείσμα των καιρών

ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ Ή ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ;

Ο τρελοΓιάννης της Αθήνας και ο Χαραλάμπης, οι δια Χριστόν σαλοί

 

http://www.scribd.com/doc/14959572/Ο-τρελλοΓιάννης-της-Αθήνας-και-Χαραλάμπης-οι-διά-Χριστόν-σαλοί

 

ΘΕΜΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΗΘΙΚΗΣ

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

  1. Ποιος είναι ο πνευματικός άνθρωπος κατά την Εκκλησία και πώς δημιουργείται; (Μάθημα 2, σελ. 21)
  2. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί και απαντήστε στις ερωτήσεις. «Ας φροντίσουμε, αδελφοί μου, να φυλάμε τη συνείδησή μας, όσο ακόμα βρισκόμαστε σ’ αυτόν τον κόσμο, χωρίς να την προκαλούμε να μας ελέγξει για κάποιο πράγμα, χωρίς να την καταπατούμε σε τίποτα απολύτως ούτε και στο ελάχιστο. Γιατί ξέρετε καλά ότι από τα μικρά αυτά και ασήμαντα, όπως λένε, φτάνουμε να καταφρονούμε και τα μεγάλα…» (Αββάς Δωρόθεος)  

Η ηθική συνείδηση είναι ένα μέγεθος διαχρονικό, αλλά και δυναμικό.

      • Ποιος είναι ο ρόλος της αυτογνωσίας στην ενδυνάμωση της ηθικής συνείδησης;
      • Οι επισημάνσεις του Αββά Δωροθέου έχουν καμιά εφαρμογή στην καθημερινή σας ζωή; (Μάθημα 3)
  1. Ο Χριστός αναγνωρίζει βαθμούς ηθικής ωριμότητας. (ανάλογα με τα κίνητρα) (Μάθημα 4, σελ. 38)
      • Ποιοι είναι αυτοί; (επιγραμματικά)
      • Ποιος είναι ο ύψιστος βαθμός ηθικής ωριμότητας και πού οδηγείται μ’ αυτόν ο άνθρωπος;
  1. Για ποιο λόγο ο Μέγας Ιεροεξεταστής μέμφεται το Χριστό ότι δε βάσισε το έργο Του στο θαύμα; (Πώς γίνεται κατανοητό μέσα από τα Ευαγγέλια το θαύμα;) (Μάθημα 5, α. σελ. 43 – 45)
  2. Ποια είναι τα θεμέλια στα οποία οικοδομείται η οικογένεια, κατά την Εκκλησία; (Οικογένεια ένα πείραμα) (Μάθημα 12, σελ. 95 – 96)
  3. Ποια προβλήματα παρουσιάζονται στην πορεία της διαπαιδαγώγησης που συντελείται στο χώρο της οικογένειας; Ποιες είναι οι ευθύνες των γονέων και ποιες οι προϋποθέσεις επιτυχίας τους; (Μάθημα 12)
  4. Ο συμβιβασμός με την καθημερινότητα και η φυγή από την πραγματικότητα, αποτελούν τις δύο ακραίες λύσεις του ανθρώπου για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ζωής του.
    • α. Γιατί απορρίπτονται αυτές οι επιλογές ζωής από την Εκκλησία;
    • β. Σε ποιες επικίνδυνες λύσεις μπορεί να οδηγήσει η τάση του ανθρώπου να φύγει από την πραγματικότητα; (Μάθημα 23)
  1. Ποια είναι η πρόταση της Εκκλησίας προς τον κάθε άνθρωπο που αντιμετωπίζει προβλήματα στη ζωή του; (Μάθημα 23)
  2. Πως τελειώνει το Σύμβολο της Πίστεως («Πιστεύω») και ποια είναι η ιδιαίτερη σημασία αυτού του άρθρου; (μάθημα 24)

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

Α. Στις παρακάτω προτάσεις επιλέξτε τη μία σωστή απάντηση:

  1. Η πιο αντίθετη προς το Χριστιανισμό επιθυμία θα ήταν να καταστήσει ο Θεός τον άνθρωπο:
      • ανίκανο να αμαρτήσει.
      • ικανό να αμαρτήσει.
      • ικανό να βλασφημήσει.                 (Μάθημα 5)
  2. Η παραθεώρηση των εντολών του Θεού συνεπάγεται:
      • τιμωρία που επέρχεται από τον ίδιο τον Θεό
      • ποινές που επιβάλλει η Εκκλησία
      • κάποιο κακό που επέρχεται λόγω προσωπικής επιλογής. (Μάθημα 4)
  1. Τα παιδιά για να γίνουν ελεύθερες υπάρξεις πρέπει:
      • να εγκαταλείψουν τους γονείς τους.
      • να διδαχθούν την αμοιβαιότητα του σεβασμού και της αγάπης.
      • να εκμεταλλευτούν την πείρα των γονέων τους, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να τα υπηρετούν.  (Μάθημα 12)

4. Η απόκτηση παιδιών είναι, για την Εκκλησία:

      • το γέμισμα μιας άδειας συζυγικής ζωής.
      • ο φυσικός καρπός της αγάπης των συζύγων.
      • η «τρίτη έξοδος».
  1. Η διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου αποτελεί:   
      • αυτόματη διαδικασία με γνωστά αποτελέσματα.
      • αναγκαίο αποτέλεσμα της τεκνογονίας.
      • λειτουργία που επιτυγχάνεται με την παράλληλη ωρίμανση γονέων και παιδιών.   
  1. Ο σεβασμός στη μοναδικότητα του προσώπου
      • δημιουργείται με τη χειραφέτηση των νέων από τους γονείς τους.
      • είναι αποτέλεσμα κάθε μορφής ανθρώπινης συνύπαρξης.
      • μπορεί να καλλιεργηθεί σωστά μέσα στην οικογένεια.  
  1. Ο τραγικός ρεαλισμός ως πρόταση για στάση ζωής από την Εκκλησία σημαίνει:
      • γνώση του πόνου στη ζωή και με σοβαρότητα υπέρβασή του.
      • αποδοχή της κυριαρχίας του πόνου στη ζωή του ανθρώπου.
      • πίστη ότι στη ζωή δεν υπάρχει πόνος παρά μόνο ελπίδα και χαρά.   (Μάθημα 23)
  1. Οι μάρτυρες της Εκκλησίας τιμώνται ως άγιοι και προτείνονται ως πρότυπα:
      • εξαιτίας του αγωνιστικού τους ήθους και της ζωής τους.
      • γιατί είναι οι πρόδρομοι του σύγχρονου πολιτισμού.
      • γιατί η τιμή τους αποφασίστηκε από τους προηγούμενους χριστιανούς.

Β. Κυκλώστε το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση, αιτιολογώντας με συντομία την επιλογή σας. (Μάθημα 7)

Ο θεσμός της ιδιοκτησίας είναι σχεδόν τόσο παλιός όσο και ο άνθρωπος.

α. Αυτό σημαίνει ότι κάτι τόσο παλιό και κοινά αποδεκτό είναι αδύνατό να αλλάξει.

β. Με το κήρυγμα της Εκκλησίας για αγάπη και δικαιοσύνη η έννοια της ιδιοκτησίας αποκτά διαφορετικό νόημα από αυτό που ο κόσμος πιστεύει.

γ. Ο τεχνικά εξελιγμένος κόσμος κάνει μεγάλες προσπάθειες για την εξάλειψη της αδικίας.

Γ. Να συμπληρώσετε τα κενά του αποσπάσματος που ακολουθεί, βάζοντας στην κατάλληλη θέση τις παρακάτω λέξεις: μαζοποίηση, κοινωνός, βιώσει, μοναδικότητα, αγάπη, σχέση, συνύπαρξη, Τριαδικό, ατομικισμό, ζωής

Καλώντας, λοιπόν, η Εκκλησία τον άνθρωπο να δημιουργήσει …σχέση… με το Θεό, τον καλεί να γίνει …κοινωνός… του τρόπου …ζωής… του Θεού. Να βιώσει…, δηλαδή, ως καθημερινό τρόπο ζωής την …αγάπη…, την ισοτιμία, τη …μοναδικότητα του καθενός και τη …συνύπαρξη… όλων.

Ο χριστιανός που σοβαρολογεί για την πίστη του σε Θεό …Τριαδικό…, δεν μπορεί να εγκολπωθεί ούτε τον … ατομικισμό…, ούτε και τη …μαζοποίηση… του ανθρώπου, των κοινωνιών και των πολιτευμάτων του.

 

Γράψτε ένα σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s